Als bestuurder ben je al snel aansprakelijk voor aanrijdingen met fietsers. Vlak na de vakantie neemt het aantal van zulke ongevallen met 30 procent toe.
Over het algemeen zijn fietsers niet de veiligste verkeersdeelnemers. Om te mogen fietsen is immers geen rijbewijs nodig. Veel aanrijdingen tussen fietsers en auto’s zijn daarom te wijten aan de fietsers zelf. Toch zijn automobilisten in deze gevallen meestal aansprakelijk. Hoe zit dat precies?
Fietsers en voetgangers zijn zwakkere verkeersdeelnemers. Dat houdt in dat ze extra kwetsbaar zijn in het verkeer. Een auto die je met een snelheid van 25 kilometer per uur omver rijdt, voelt toch anders dan een fietser die met dezelfde vaart op je afkomt. De wet beschermt kwetsbare verkeersdeelnemers door de aansprakelijkheid voor hun schade (gedeeltelijk) bij de sterkere deelnemer te leggen.
Altijd 50 procent of meer
Een fietser of voetganger krijgt altijd minstens 50 procent van zijn schade vergoed. Zelfs als hij helemaal schuldig is. Een automobilist moet rekening houden met eventuele fouten van fietsers en voetgangers.
Aanrijding met fietser: schade aan je auto
Als de fietser schuld had aan de aanrijding, dan ben je als bestuurder dus minstens voor 50 procent aansprakelijk voor de materiële schade en het letsel van de fietser. Is de fietser deels aansprakelijk, dan kun je als bestuurder wel je schade voor dat percentage bij de fietser claimen. Voor dat deel is het minimum van 50 procent niet van toepassing. Het grootste probleem bij dit soort aanrijding is echter het aantonen van de schuld van de zwakkere verkeersdeelnemer. Vaak zo niet altijd word met de vinger naar de sterkere verkeersdeelnemer gewezen. Het beroepen op overmacht is dan ook een lastige aangelegenheid die zelden slaagt. En uiteindelijk trek je als sterkere verkeersdeelnemer meestal aan het kortste eind.
Geen schuld, geen terugval
Aansprakelijk worden gesteld voor andermans fouten is één ding. Daardoor meer betalen voor je eigen autoverzekering is een tweede. Tot voor kort lieten sommige verzekeraars je voor dergelijke schades toch terugvallen in schadevrije jaren. Sinds dit jaar is dat echter veranderd. Nu geldt overal: ‘no blame, no claim’. Ofwel geen schuld aan het ongeval, geen terugval.
Na de vakantie 30 procent meer aanrijdingen met fietsers
Vlak na de vakantie neemt het aantal aanrijdingen tussen auto’s en fietsers met 30 procent toe. Volgens het Verbond van Verzekeraars komt dat doordat bestuurders moeten wennen aan het schoolverkeer. Er zijn ook weer onervaren kinderen bijgekomen die de route tussen huis en school afleggen.
In 2015 waren er de eerste weken na de zomer zo’n 280 ongevallen waar een auto en een fietser bij betrokken waren, tegenover 210 in andere weken. De bekende spandoeken die automobilisten eraan herinneren dat de scholen weer zijn begonnen, hangen daarom vanaf vandaag weer boven de weg.
Geef een reactie