Autoverzekeringen verplichten een alarmsysteem voor dure auto’s. Heb je zo’n fijne auto in bezit? Dan is een simpele startonderbreker niet genoeg.
Hoewel autodiefstallen gelukkig steeds minder voorkomen in Nederland, gebeurt het nog elke dag. Afgelopen mei werden nog 811 personenauto’s als gestolen opgegeven. Vooral de duurdere Duitse merken zijn gewild onder criminelen. Heb je zo’n fijne auto in bezit? Let er dan op dat je de juiste beveiliging installeert.
Een goed alarm op je auto zetten doe je niet alleen voor jezelf. Ook je autoverzekering kan het van je verlangen. Dat het helaas wel eens fout kan gaan, blijkt uit een voorbeeld dat onlangs voor de geschillencommissie kwam.
Een man uit Zuid-Holland kocht in april 2013 een tweedehands BMW 3-serie. Nog geen maand later was zijn auto al gestolen. Gelukkig voor hem werd de auto teruggevonden, helaas wel met een fikse schade. Het herstel van de auto werd door een schade-expert getaxeerd op 9.090 euro.
Schade werd niet betaald
De verzekeraar wilde de schade echter niet uitkeren. Voor de auto was een zogenaamd klasse 3 alarmsysteem vereist. Omdat de beveiliging van de auto daar niet aan voldeed werd de schade niet vergoed.
Kleine lettertjes? Integendeel
Typisch de beruchte kleine lettertjes van de autoverzekering zul je zeggen? Niets is minder waar. De vereiste beveiligingsklasse stond zelfs op de voorkant van het polisblad vermeld. Bestuurders hebben ook een verantwoordelijkheid om te controleren of hun auto aan de eisen van de verzekeraar voldoet. Na bemiddeling van het Kifid kreeg de man toch de helft van zijn schadebedrag uitgekeerd.
Welke alarmsystemen zijn er?
Niveau 1.
Alle auto’s van na 1998 beschikken minstens over dit veiligheidsniveau: de startonderbreker. Sinds de startonderbreker verplicht werd voor nieuwe auto’s zijn de diefstalcijfers enorm verbeterd.
Niveau 2.
Alarmklasse 2 is het autoalarm. Als iets aan de auto geforceerd wordt om binnen te komen, zal de sirene afgaan. Let op: niet elk autoalarm wordt door verzekeraars geaccepteerd. Alleen als de beveiliging SCM gecertificeerd is, dan is de beveiliging voldoende voor de verzekering.
Niveau 3.
Beveiligingsklasse 3 is een alarm dat een stapje verder gaat. Ook als de auto bewogen wordt, gaat het alarm af. Bijvoorbeeld omdat de auto door dieven versleept wordt, of opgekrikt om de wielen te kunnen stelen.
Niveau 4.
Als je auto met een klasse 4 systeem is beveiligd, dan is er naast het alarm ook een volgsysteem geïnstalleerd. Via GPS is altijd te volgen waar de auto zich bevindt.
Niveau 5.
De hoogste klasse schakelt zelf het volgsysteem in als het alarm afgaat. Wordt de auto versleept, dan gaat de GPS-tracker meteen lopen. Ongeveer 90 procent van de gestolen auto’s met een alarmsysteem uit klasse 4 of 5 wordt door de politie teruggevonden.
Welke auto´s moeten een alarmsysteem hebben?
Of voor jouw auto een alarmsysteem vereist is, verschilt per verzekeraar. Sommige autoverzekeringen laten het afhangen van de cataloguswaarde. Andere verzekeraars koppelen het aan het merk, type of ouderdom van de auto. Een cabriolet of terreinwagen heeft vaker een alarmverplichting.
Ga je een nieuwe of tweedehands auto verzekeren? Controleer dan goed aan welke beveiligingseisen je auto moet voldoen. Vergelijk niet alleen de kosten, maar ook de voorwaarden. Je bent maar een paar clicks verwijderd van een oerdegelijke verzekering voor een goede prijs. Uiteraard kunt u bij vragen altijd contact met ons opnemen.
Geef een reactie