Veel verzekeraars en banken hebben op hun eigen website een zoekmachine staan waar ze de consument de mogelijkheid beiden om een adviseur in de buurt te zoeken.
Hierbij is gebleken dat niet bij alle verzekeraars en banken deze “zoekmachine” inderdaad de adviseurs laat zien die daadwerkelijk dichtbij zitten. Ze geven er vaak een eigen volgorde aan.
Hoe werkt het?
Om te beginnen laten banken en verzekeraars vaak alleen maar de adviseur zien die een zogenaamd agentschap c.q. aanstelling bij hun hebben. Dit is op zich logisch en verklaarbaar.
Vanuit de redenatie dat de klant op hun website zit. En ze er vanuit gaan dat de klant dus ook een product van hun wil afsluiten is hier ook niks mis mee. Echter is er ook gebleken dat de volgorde niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Vaak staan de grotere ketens of grote kantoren bovenaan.
Je zoekt een adviseur bij jou in de buurt. Dus je gaat er vanuit dat de adviseur bovenaan ook de adviseur is die dicht bij jou zit zodat je in je persoonlijke omgeving terecht kunt.
Bij een aantal banken en verzekeraars is dit dus niet het geval. Zij selecteren een aantal adviseurs op een tot op heden onbekend aantal criteria. Hier word namelijk vaak geheimzinnig over gedaan. Van oudsher is echter bekend dat deze selectie vaak plaatsvond op basis van productie die desbetreffende adviseur bij desbetreffende verzekeraar of bank aanlevert. Soms zet men bij de zoekresultaten teksten zoals: “de volgorde in de zoeker wordt bepaald door de mate waarmee wij de meeste ervaring met de eerst getoonde kantoren hebben opgedaan” . Dit is echter niets meer en niet minder een selectie op basis van rendement. Men probeert op deze manier dus de consument op de website binnen te brengen bij de kantoren waar de verzekeraar of bank het meeste profijt van heeft. Ook de meeste zekerheid dat deze consument daadwerkelijk bij hun, hun producten afsluit.
Belang van de klant?
Is dit in het belang van de klant? Het is uiteraard een feit dat een adviseur die veel producten bij een verzekeraar of bank onderbrengt hier ook de producten door en door kent. Echter word daarbij vaak vergeten dat er ook andere mogelijkheden zijn die soms beter zijn. Ook moet niet vergeten worden dat het vaak de grote ketens zijn die bovenaan staan. Deze kunnen meer productie binnenbrengen doordat ze groter zijn en meer medewerkers hebben. Maar dat heeft niets met kwaliteit te maken. Uiteraard hoeft de kwaliteit niet slecht te zijn, maar het hoeft ook niet de beste te zijn.
Neem je tijd
Zet daarom voordat je een adviseur zoekt voor jezelf op een rij wat je verwacht. Wil je graag persoonlijk advies waarbij de adviseur je kent? Wil je graag onafhankelijk advies waarbij niet gedacht word aan zoveel mogelijk onder brengen bij een of 2 aanbieders? Of kies je bewust voor het grotere kantoor waarbij je vaak eindigt als een relatienummer. Als je jouw keuzes duidelijk hebt kun je het beste gebruik maken van onafhankelijke zoekers. Denk hierbij aan onder andere de website van de consumentenbond, vereniging eigen huis, advieskeuze, enzovoort. Dan weet je in ieder geval dat je een ruime keuze krijgt aan adviseurs in de buurt zonder dat er een vertekend beeld word weergegeven. En ben jij het zelf die de keuze maakt.
Uiteraard staan ook wij je graag onafhankelijk te woord, neem dus gerust contact met ons op.
Geef een reactie